Μηχανές Αναζήτησης: Τι Είναι και Πώς Λειτουργούν

Στον σημερινό ψηφιακό κόσμο, οι μηχανές αναζήτησης είναι, αναμφισβήτητα, αναπόσπαστο μέρος της ζωής μας. Το διαδίκτυο είναι μια τερα΄στια αποθήκη γνώσης, ψυχαγωγίας και πόρων, οι μηχανές αναζήτησης είναι το μέσο για την εξερεύνηση του. Oι μηχανές αναζήτησης εκτός από τις απαντήσεις στα ερωτήματα μας, βοηθούν στην ανακάλυψη νέων προϊόντων, υπηρεσίων ή ενδιαφερόντων.

Έχετε αναρωτηθεί ποτέ τι είναι οι μηχανές αναζήτησης, πώς λειτουργούν στο παρασκήνιο που τους επιτρέπει να παρέχουν ακριβή αποτελέσματα ως απάντηση στα ερωτήματα σας, γρήγορα;

Σε αυτό το άρθρο θα εξηγήσουμε τι είναι οι μηχανές αναζήτησης και ποια η σημασία τους, θα αναλύσουμε τις λειτουργίες με τις οποίες εντοπίζουν σχετικό περιεχόμενο και το εμφανίζουν σε λίγα χιλιοστά του δευτερολέπτου και θα αναφέρουμε τρόπους για να ελέγξετε αν η Google έχει ανιχνεύσει τον ιστότοπο σας.

Πρέπει να γνωρίζετε ότι η κατανόηση του τρόπου λειτουργίας των μηχανών αναζήτησης παίζει σημαντικό ρόλο στην επιτυχημένη στρατηγική SEO.

Τι Είναι οι Μηχανές Αναζήτησης;

Η μηχανή αναζήτησης είναι ένα πολύπλοκο σύστημα λογισμικού που έχει σχεδιαστεί για να σαρώνει το περιεχόμενο του διαδικτύου (ιστοσελίδες, έγγραφα, εικόνες, βίντεο, κ.α.), να εντοπίζει γρήγορα και να εμφανίζει σχετικά αποτελέσματα ως απάντηση στο ερώτημα του χρήστη.

Τα ερωτήματα μπορεί να είναι από απλές ερωτήσεις έως συγκεκριμένες λέξεις/φράσεις-κλειδιά. Στο παρασκήνιο, περίπλοκοι αλγόριθμοι αναλύουν δισεκατομμύρια ιστοσελίδες για να παρέχουν στους χρήστες τα πιο ακριβή και χρήσιμα αποτελέσματα.

Μερικές από τις πιο δημοφιλείς μηχανές αναζήτησης είναι:

  • Google: Η πιο ευρέως χρησιμοποιούμενη μηχανή αναζήτησης, παγκοσμίως. Χρησιμοποιεί εξελιγμένο αλγόριθμο κατάταξης και έχει ένα τεράστιο ευρετήριο ιστοσελίδων.
  • Bing: Η μηχανή αναζήτησης της Microsoft, η οποία παρέχει επίσης αποτελέσματα αναζήτησης και μια ποικιλία άλλων υπηρεσιών.
  • Yahoo: Μια άλλη πρώιμη μηχανή αναζήτησης που παρέχει αποτελέσματα αναζήτησης και άλλες διαδικτυακές υπηρεσίες.
  • Baidu: Η κυρίαρχη μηχανή αναζήτησης στην Κίνα, που προσφέρει αναζήτηση και διάφορες διαδικτυακές υπηρεσίες προσαρμοσμένες στην κινεζική αγορά.
  • Yandex: Η κορυφαία μηχανή αναζήτησης στη Ρωσία, που προσφέρει υπηρεσίες αναζήτησης στα ρωσικά και σε άλλες γλώσσες.
  • Ecosia: Μια μηχανή αναζήτησης που χρησιμοποιεί τα διαφημιστικά της έσοδα για την υποστήριξη έργων δενδροφύτευσης σε όλο τον κόσμο.

Οι παραπάνω μηχανές αναζήτησης διαφέρουν ως προς τους αλγόριθμους, τις δυνατότητες και τις διεπαφές χρήστη, αλλά όλες μοιράζονται έναν κοινό στόχο, που είναι να βοηθήσουν τους χρήστες να βρουν τις πληροφορίες που αναζητούν γρήγορα και αποτελεσματικά.

Πώς Λειτουργούν οι Μηχανές Αναζήτησης;

Οι μηχανές αναζήτησης λειτουργούν ακολουθώντας 3 βασικές διαδικασίες, ανίχνευση (crawling), ευρετηρίαση (indexing) και κατάταξη (ranking).

Αναλυτικότερα, ακολουθώντας συνδέσμους βρίσκουν (ανίχνευση-crawling) νέες ιστοσελίδες, τις αποθηκεύουν (ευρετηρίαση-indexing) με βάση το περιεχόμενο τους και τις κατατάσσουν (κατάταξη-ranking) στη σελίδα των αποτελεσμάτων αναζήτησης (SERPs) λαμβάνοντας υπόψη πολλούς παράγοντες κατάταξης όπως το περιεχόμενο, ο τίτλος, οι σύνδεσμοι της σελίδας, κ.α.

Η κατανόηση του τρόπου λειτουργίας των μηχανών αναζήτησης είναι απαραίτητη για τη βελτιστοποίηση του ιστότοπου ώστε να επιτευχθεί καλύτερη κατάταξη στις σελίδες των αποτελεσμάτων αναζήτησης.

Ας εξηγήσουμε αναλυτικά την κάθε μία διαδικασία.

  1. Ανίχνευση (crawling)
    Η ανίχνευση είναι η διαδικασία ανακάλυψης νέου ή ενημερωμένου περιεχομένου στον ιστό από τις μηχανές αναζήτησης χρησιμοποιώντας αυτοματοποιημένα προγράμματα που ονομάζονται αράχνες (crawlers/spiders).
    Οι αράχνες ξεκινούν από μια γνωστή λίστα διευθύνσεων (URLs) και ακολουθώντας τους συνδέσμους (εσωτερικούς συνδέσμους ή εξωτερικούς συνδέσμους) που βρίσκουν σε αυτές τις ιστοσελίδες ανακαλύπτουν νέες διευθύνσεις URL.
    Κατά την πλοήγηση τους οι αράχνες κατεβάζουν το περιεχόμενο που βρίσκουν, το οποίο μπορεί να είναι κείμενο, εικόνες, βίντεο, κ.α.
    Η διαδικασία ανίχνευσης είναι συνεχής, διασφαλίζοντας ότι οι μηχανές αναζήτησης έχουν πάντα το πιο πρόσφατο περιεχόμενο.
  2. Ευρετηρίαση (indexing)
    Στην διαδικασία της ευρετηρίασης, το περιεχόμενο που έχει συλλεχθεί κατά την ανίχνευση, αναλύεται και αποθηκεύεται σε μια τεράστια βάση δεδομένων που ονομάζεται ευρετήριο.
    Στο ευρετήριο αποθηκεύονται πληροφορίες σχετικά με το περιεχόμενο των ιστοσελίδων όπως ο τίτλος, οι λέξεις/φράσεις-κλειδιά, τα μεταδεδομένα, η διεύθυνση URL κάθε ιστοσελίδας, οι φωτογραφίες που περιέχει, οι επικεφαλίδες.
    Αυτές οι πληροφορίες χρησιμοποιούνται από τη μηχανή αναζήτησης για να κατανοήσει το θέμα της ιστοσελίδας και πόσο σχετική είναι με το ερώτημα του χρήστη.
  3. Κατάταξη (ranking)
    Η κατάταξη είναι η διαδικασία προσδιορισμού της θέσης στην οποία πρέπει να εμφανιστεί η ιστοσελίδα στις σελίδες αποτελεσμάτων της μηχανής αναζήτησης (SERPs).
    Οι μηχανές αναζήτησης χρησιμοποιούν αλγόριθμους για την κατάταξη οι οποίοι λαμβάνουν υπόψη διάφορους παράγοντες, όπως η συνάφεια της ιστοσελίδας με το ερώτημα του χρήστη, η ποιότητα και η ποσότητα του περιεχομένου, η δημοφιλία του ιστότοπου, ο αριθμός άλλων αξιόπιστων ιστότοπων που συνδέονται με αυτόν (backlinks) και πολλούς άλλους.
    Ο στόχος είναι οι μηχανές αναζήτησης να εμφανίσουν στον χρήστη όσο το δυνατόν πιο συναφές, με το ερώτημα του, περιεχόμενο υψηλής ποιότητας.

Έχει Ανιχνεύσει η Google τον Ιστότοπο σας;

Η διασφάλιση της ανίχνευσης και ευρετηρίασης του ιστότοπου είναι απαραίτητη προϋπόθεση για να εμφανιστούν οι ιστοσελίδες του στα αποτελέσματα των μηχανών αναζήτησης (SERPs).

Για να ελέγξετε αν οι σελίδες του ιστότοπου βρίσκονται στο ευρετήριο των μηχανών αναζήτησης γράψτε στη γραμμή αναζήτησης της Google ‘site: το domain σας‘, π.χ. site:omasnet.gr. Αυτό επιστρέφει τα αποτελέσματα που έχει η Google στο ευρετήριο της για τον συγκεκριμένο ιστότοπο.

Έλεγχος ευρετηρίασης

Στην αρχή της σελίδας εμφανίζεται ο αριθμός των σελίδων που έχουν ανιχνευτεί και ευρετηριαστεί, ο οποίος, όμως, δεν είναι ακριβής. Απλά, σας δίνει μια ιδέα για το ποιες σελίδες έχουν ευρετηριαστεί και πώς εμφανίζονται, τη συγκεκριμένη στιγμή, στα αποτελε΄σματα αναζήτησης.

Για πιο ακριβή αποτελέσματα θα πρέπει να υποβάλλετε τον χάρτη ιστότοπου για τον ιστότοπο σας στο εργαλείο Google Search Console και να ανατρέχετε στην αναφορά κάλυψης ευρετηρίου, όπου εμφανίζονται όλες σελίδες που έχουν προστεθεί στο ευρετήριο της Google.
Το δωρεάν εργαλείο Google Search Console παρέχει πολλές πληροφορίες σχετικά με την απόδοση του ιστότοπου και είναι σημαντικό να καταχωρήσετε εκεί τον ιστότοπο σας.

Αν ο ιστότοπος δεν εμφανίζεται πουθενά στα αποτελέσματα αναζήτησης, μπορεί:

  • Να είναι καινούργιος και να μην έχει ανιχνευτεί ακόμα.
  • Να έχει περίπλοκη πλοήγηση και δομή καθιστώντας δύσκολη την ανίχνευση του από τις μηχανές αναζήτησης.
  • Να μην συνδέεται με κανέναν εξωτερικό ιστότοπο.
  • Να περιέχει κάποιο κώδικα που εμποδίζει τους ανιχνευτές (crawlers) των μηχανών αναζήτησης.
  • Να έχει τιμωρηθεί από την Google για παραβιάσεις.

Συμπέρασμα

Οι μηχανές αναζήτησης μας βοηθούν, αποτελεσματικά, να βρούμε τις πληροφορίες που αναζητάμε στο αχανές διαδίκτυο. Χρησιμοποιούν, συνεχώς εξελισσόμενους, αλγόριθμους για να κατανοήσουν την πρόθεση αναζήτησης (πλοήγηση, ενημέρωση, έρευνα αγοράς ή αγορά) πίσω από την ερώτηση ώστε να εμφανίσουν τα πιο σχετικά και χρήσιμα αποτελέσματα παρέχοντας την καλύτερη δυνατή εμπειρία χρήστη.

Από τη δική μας πλευρά, ως κατασκευαστές ή ιδιοκτήτες ιστότοπων, η κατανόηση της λειτουργίας των μηχανών αναζήτησης μας επιτρέπει να βελτιστοποιήσουμε τον ιστότοπο μας με αποτελεσματικό τρόπο, προκειμένου να επιτύχουμε την καλύτερη δυνατή ορατότητα στις σελίδες αποτελεσμάτων (SERPs) και να διασφαλίσουμε ότι η παρουσία του ιστότοπου στο διαδίκτυο θα είναι επιτυχημένη τόσο στους χρήστες όσο και στους αλγόριθμους των μηχανών αναζήτησης.

Πόσο χρήσιμο είναι το άρθρο;

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

Scroll to Top