Τι είναι ο Χάρτης Ιστότοπου (Sitemap);
Ο χάρτης ιστότοπου είναι ένα αρχείο που περιέχει όλες τις σελίδες του ιστότοπου, οργανωμένες ιεραρχικά. Διευκολύνει και καθοδηγεί τις μηχανές αναζήτησης στην ανίχνευση και την ευρετηρίαση του περιεχομένου του ιστότοπου. Παρέχει μια σαφή και συνοπτική διάταξη του ιστότοπου επιτρέποντας στις μηχανές αναζήτησης να ανακαλύψουν και να ευρετηριάσουν γρήγορα και αποτελεσματικά το νέο ή ενημερωμένο περιεχόμενο.
Γιατί ο Χάρτης Ιστότοπου είναι Σημαντικός για το SEO;
Ο χάρτης ιστότοπου (sitemap) είναι σημαντικός για τη βελτιστοποίηση των μηχανών αναζήτησης (SEO) γιατί απλοποιεί τη διαδικασία των μηχανών αναζήτησης να ανακαλύπτουν και να ευρετηριάζουν το περιεχόμενο του ιστότοπου.
Οι μηχανές αναζήτησης ανιχνεύουν έναν ιστότοπο, ακολουθώντας την εσωτερική διασύνδεση του ιστότοπου (εσωτερικοί σύνδεσμοι) για να εντοπίσουν και να ευρετηριάσουν όλο το περιεχόμενο του. Ένας καλά δομημένος ιστότοπος διασφαλίζει ότι οι μηχανές αναζήτησης μπορούν να βρουν όλο το περιεχόμενο του.
Αν όμως δεν υπάρχουν εσωτερικοί σύνδεσμοι που να οδηγούν σε κάποιες σελίδες, οι μηχανές αναζήτησης δεν μπορούν να τις ανιχνεύσουν και κατά συνέπεια να τις ευρετηριάσουν και να τις εμφανίσουν στα αποτελέσματα αναζήτησης. Αυτό το πρόβλημα επιλύει η ύπαρξη και η υποβολή στις μηχανές αναζήτησης ενός χάρτη ιστότοπου.
Επιπλέον, ο χάρτης ιστότοπου παρέχει πολύτιμα μεταδεδομένα σχετικά με τις σελίδες του ιστότοπου, όπως η τελευταία ενημέρωση και η σημασία τους σε σχέση με άλλες σελίδες. Αυτές οι πληροφορίες μπορούν να βοηθήσουν τις μηχανές αναζήτησης να δώσουν προτεραιότητα στην ανίχνευση και την ευρετηρίαση των σελίδων, διασφαλίζοντας ότι το σημαντικό περιεχόμενο εντοπίζεται και ευρετηριάζεται πιο γρήγορα.
Ποιοι είναι οι Τύποι των Χαρτών Ιστότοπου;
Υπάρχουν 2 τύποι χαρτών ιστότοπου, οι οποίοι εξυπηρετούν διαφορετικούς σκοπούς και απευθύνονται σε διαφορετικό κοινό.
- Χάρτης ιστότοπου XML: Είναι γραμμένος σε συγκεκριμένη μορφή που διαβάζεται από τις μηχανές αναζήτησης.
- Χάρτης ιστότοπου HTML: Είναι σαν μια κανονική σελίδα και βοηθά τους χρήστες να πλοηγηθούν στον ιστότοπο.
Χάρτης Ιστότοπου XML
Ο χάρτης ιστότοπου XML (sitemap XML) προορίζεται για τις μηχανές αναζήτησης και περιέχει χρήσιμες πληροφορίες, οι οποίες είναι:
- Λίστα όλων των διευθύνσεων (URLs) του ιστότοπου.
- Ημερομηνία τελευταίας ενημέρωσης του περιεχομένου.
Η Google αναφέρει ότι ο χάρτης ιστότοπου XML είναι απαραίτητος για μεγάλους ιστότοπους ή νέους ιστότοπους με λίγους συνδέσμους. Ωστόσο, κάθε ιστότοπος μπορεί να ωφεληθεί από την ύπαρξη του και την υποβολή του στις μηχανές αναζήτησης.
Για τη δημιουργία χάρτη ιστότοπου XML, υπάρχουν online εργαλεία όπως XML-Sitemaps ή Screaming Frog, τα οποία ανιχνεύουν τον ιστότοπο σας και δημιουργούν ένα αρχείο χάρτη ιστότοπου XML. Βεβαιωθείτε ότι το αρχείο βρίσκεται στον ριζικό κατάλογο του ιστότοπου (π.χ. domainname/sitemap.xml) για εύκολη πρόσβαση από τις μηχανές αναζήτησης.
Επίσης, τα περισσότερα συστήματα διαχείρισης περιεχομένου (CMS) όπως το WordPress, το Joomla ή το Drupal έχουν διαθέσιμα πρόσθετα ή επεκτάσεις που δημιουργούν και ενημερώνουν αυτόματα έναν χάρτη ιστότοπου XML.
Αν ο ιστότοπος έχει υλοποιηθεί με WordPress, τα πρόσθετα για SEO (Yoast SEO, All in One SEO ή Rank Math) παρέχουν τη δυνατότητα δημιουργίας χάρτη ιστότοπου XML και επιπλέον κάθε φορά που γράφετε νέο περιεχόμενο ή ενημερώνετε υπάρχον, ο χάρτης του ιστότοπου ανανεώνεται αυτόματα.
Χάρτης Ιστότοπου HTML
Ο χάρτης ιστότοπου HTML (sitemap HTML) προορίζεται για τους επισκέπτες, παρέχοντας σε μια σελίδα όλο το περιεχόμενο του ιστότοπου με ιεραρχική ταξινόμηση. Οι τίτλοι των σελίδων ή των άρθρων είναι σύνδεσμοι διασφαλίζοντας εύκολη πλοήγηση του χρήστη.
Αν και δεν είναι τόσο απαραίτητος για το SEO όσο ο χάρτης ιστότοπου XML, προσφέρει ορισμένα πλεονεκτήματα όπως η βελτίωση της εμπειρίας χρήστη (UX-User Experience) και η δυνατότητα ενός ακόμα τρόπου πλοήγησης στον ιστότοπο.
Όμως, ο χάρτης ιστότοπου HTML δεν πρέπει να χρησιμοποιείται ως αντικατάσταση μιας καλά δομημένης πλοήγησης του ιστότοπου, όπως είναι το μενού, η διαδρομή, οι εσωτερικοί σύνδεσμοι, οι κατηγορίες κ.λ.π.
Πώς να Υποβάλετε τον Χάρτη Ιστότοπου στην Google
Η υποβολή του χάρτη του ιστότοπου σας στην Google είναι μια από τις βέλτιστες πρακτικές για το SEO, κυρίως για δύο λόγους:
- Μπορεί να επιταχύνει τη διαδικασία ανίχνευσης και ευρετηρίασης του ιστότοπου.
- Μπορεί να σας βοηθήσει να εντοπίσετε προβλήματα στον ιστότοπο.
Για να υποβάλετε τον χάρτη του ιστότοπου σας στην Google, χρησιμοποιήστε την πλατφόρμα Google Search Console.
Συνοπτικά, για να υποβάλετε τον ιστ΄ότοπο στο Google Search Console, συνδεθείτε με τον λογαριασμό σας (ή δημιουργήστε ένα νέο λογαριασμό Google) και επαληθεύστε την ιδιοκτησία του ιστότοπου ακολουθώντας τις οδηγίες.
Μετά την επαλήθευση, μεταβείτε στην ενότητα ‘Χάρτες ιστότοπου’, εισάγετε τη διεύθυνση URL του χάρτη ιστότοπου (π.χ. example.gr/sitemap.xml) και πατήστε ‘Υποβολή’.
Στη συνέχεια, θα εμφανιστεί ένα μήνυμα επιβεβαίωσης ότι ο χάρτης του ιστότοπου έχει υποβληθεί με επιτυχία.
Μετά από κάποιο χρονικό διάστημα, θα δείτε τον χάρτη του ιστότοπου στην ενότητα ‘Χάρτες ιστοτόπων που υποβλήθηκαν’. Η ενότητα αυτή περιέχει και άλλες πληροφορίες σχετικά με το πότε υποβλήθηκε ο χάρτης ιστότοπου, πότε διαβάστηκε για τελευταία φορά, πόσες σελίδες ανίχνευσε σε αυτόν η Google αλλά και το σημαντικότερο που είναι η κατάσταση υποβολής του. Η πράσινη κατάσταση ‘Επιτυχία’ σημαίνει ότι δεν υπάρχουν προβλήματα.
Αν δείτε στην κατάσταση ‘Δεν ήταν δυνατή η ανάκτηση’ ή ‘Έχει σφάλματα’, ακολουθήστε τις προτάσεις σχετικά με τον τρόπο επίλυσης των προβλημάτων.
Συνήθη Λάθη και Πώς να τα Αποφύγετε
Ελλιπής ή ξεπερασμένος χάρτης ιστότοπου: Ένα συνηθισμένο λάθος είναι να έχετε έναν ελλιπή χάρτη του ιστότοπου ο οποίος δεν περιέχει όλες τις σελίδες ή περιλαμβάνει παρωχημένες διευθύνσεις URLσ. Μπορείτε να αποφύγετε το λάθος χρησιμοποιώντας πρόσθετα που δημιουργούν και ανανεώνουν αυτόματα τον χάρτη του ιστότοπου.
Κατεστραμμένες ή ανακατευθυνόμενες διευθύνσεις URLs: Η ύπαρξη τέτοιων διευθύνσεων επηρεάζει αρνητικά το SEO, καθώς οι μηχανές αναζήτησης χάνουν χρόνο ανιχνεύοντας μη έγκυρους συνδέσμους. Για να αποφύγετε αυτό το λάθος, ελέγχετε περιοδικά τον χάρτη του ιστότοπου και αφαιρέστε τις κατεστραμμένες διευθύνσεις ή ενημερώστε αυτές που ανακατευθύνονται.
Ασυνεπής μορφοποίηση διεύθυνσης URL: Η μορφοποίηση των διευθύνσεων URLs στον χάρτη του ιστότοπου πρέπει να είναι η ίδια με αυτή που χρησιμοποιείται σε όλο τον ιστότοπο. Δηλαδή, επιλέξτε αν οι διευθύνσεις θα περιέχουν το www ή όχι, το https ή το http. Διαφορετικά, μπορεί να μπερδέψουν τις μηχανές αναζήτησης και να περιπλέξουν την ανίχνευση.
Μη υποβολή χάρτη ιστότοπου στις μηχανές αναζήτησης: Μόνο η δημιουργία του χάρτη του ιστότοπου δεν αρκεί. Πρέπει να υποβληθεί στις μηχανές αναζήτησης όπως η Google, για να ανιχνεύσουν και να ευρετηριάσουν τον ιστότοπο σας. Η αποτυχία υποβολής μπορεί να οδηγήσει σε χαμηλότερη ορατότητα και κατάταξη στη σελίδα αποτελεσμάτων τους. Αποφύγετε το λάθος, υποβάλλοντας τον χάρτη ιστότοπου στις μηχανές αναζήτησης και κυρίως στην Google, όπως αναφέρθηκε πιο πάνω.
Αποφεύγοντας τα παραπάνω κοινά λάθη, θα δημιουργήσετε έναν καλά δομημένο χάρτη ιστότοπου που μεταφέρει αποτελεσματικά τις πληροφορίες του ιστότοπου σας στις μηχανές αναζήτησης, βελτιστοποιώντας την προβολή και την κατάταξη του.
Συμπεράσματα
Ο χάρτης ιστότοπου παίζει σημαντικό ρόλο στη βελτιστοποίηση των μηχανών αναζήτησης (SEO) γιατί βοηθούν τις μηχανές αναζήτησης και τους χρήστες να ανακαλύψουν το περιεχόμενο του ιστότοπου σας. Οι μηχανές αναζήτησης διαβάζουν τον XML χάρτη ιστότοπου, ενώ οι επισκέπτες τον HTML χάρτη ιστότοπου.
Αν και δεν είναι απαραίτητος για όλους τους ιστότοπους, η υποβολή ενός χάρτη του ιστότοπου σας στις μηχανές αναζήτησης βοηθά να ανιχνεύσουν και να ευρετηριάσουν γρηγορότερα τον ιστότοπο, πετυχαίνοντας καλύτερη ορατότητα και κατάταξη.