Τι είναι η Πρόθεση Αναζήτησης;
Η πρόθεση αναζήτησης (επίσης αναφέρεται ως ‘πρόθεση χρήστη‘) είναι ο πρωταρχικός στόχος που έχει ο χρήστης όταν γράφει ένα ερώτημα σε μια μηχανή αναζήτησης.
Με άλλα λόγια, φανερώνει το ‘γιατί‘ ο χρήστης έκανε τη συγκεκριμένη αναζήτηση. Για να πλοηγηθεί, για να ενημερωθεί, για να κάνει έρευνα αγοράς ή για να αγοράσει;
Ερώτημα: ‘η καλύτερη τροφή για σκύλους’ -> Πρόθεση αναζήτησης: Έρευνα αγοράς
Γιατί η Πρόθεση Αναζήτησης είναι Σημαντική;
Η κατανόηση της πρόθεσης αναζήτησης είναι σημαντική για το SEO (βελτιστοποίηση μηχανών αναζήτησης) γιατί σας επιτρέπει να δημιουργήσετε περιεχόμενο που απαντά στο ερώτημα αναζήτησης των χρηστών, με αποτέλεσμα να αυξάνετε την ορατότητα του ιστότοπου και να επιτυγχάνετε υψηλή κατάταξη στις μηχανές αναζήτησης.
Επίσης, η κατανόηση της πρόθεσης χρήστη βελτιώνει την εμπειρία χρήστη (user experience). Βρίσκοντας οι χρήστες αυτό που αναζητούν στον ιστότοπο σας, παραμένουν περισσότερη ώρα, με αποτέλεσμα να μειω΄νεται το ποσοστό εγκατάλειψης (bounce rate) και να αυξάνεται η αφοσίωση του χρήστη (user engagement).
Τέλος, η κατανόηση της πρόθεσης αναζήτησης οδηγεί σε υψηλότερα ποσοστά μετατροπών. Όταν το περιεχόμενο ταιριάζει με την πρόθεση των χρηστών, είναι πιο πιθανό να προβούν σε μια επιθυμητή ενέργεια, είτε είναι αγορά, εγγραφή στο ενημερωτικό δελτίο, συμπλήρωση φόρμας επικοινωνίας, είτε οποιοδήποτε άλλο στόχο μετατροπής.
Ο κορυφαίος στόχος των μηχανών αναζήτησης είναι να παρέχουν συναφή αποτελέσματα στον χρήστη. Επομένως για να επιτύχετε υψηλή κατάταξη πρέπει το περιεχόμενο του ιστότοπου σας να ικανοποιεί την πρόθεση αναζήτησης για τις λέξεις-κλειδιά που στοχεύετε.
Εν κατακλείδι, η κατανόηση και η βελτιστοποίηση της πρόθεσης αναζήτησης είναι το κλειδί για την επιτυχία του SEO.
Τύποι Πρόθεσης Αναζήτησης
Οι 4 τύποι πρόθεσης αναζήτησης είναι:
1. Πρόθεση Πλοήγησης (Navogational Intent)
Ο χρήστης αναζητά συγκεκριμένο ιστότοπο. Γνωρίζει τον ιστότοπο που θέλει να επισκεφθεί, ίσως να μην θυμάται ακριβώς το URL γι’ αυτό προτιμά να το αναζητήσει στην Google (ή σε όποια άλλη μηχανή αναζήτησης).
Παραδείγματα:
- public
- facebook login
- seotips πρόθεση αναζήτησης
Για να εμφανιστεί ο ιστότοπος σας στην πρόθεση αναζήτησης πρέπει να έχει αναγνωρισιμότητα. Βεβαιωθείτε ότι η επωνυμία σας και άλλες σχετικές λέξεις-κλειδιά περιλαμβάνονται στους τίτλους των σελίδων και στις μετα-περιγραφές.
2. Πρόθεση Ενημέρωσης (Informational Intent)
Ο χρήστης αναζητά πληροφορίες για ένα συγκεκριμένο θέμα. Μπορεί να είναι με μορφή ερώτησης (‘πώς να…’, ‘τι είναι…’) ή μια φράση μεγάλου μήκους (καθάρισμα πλυντηρίου με μαγειρική σόδα).
Παραδείγματα:
- πώς να καθαρίσω το πλυντήριο πιάτων
- τι είναι το seo
- συνταγή για κέικ σοκολάτας
Το περιεχόμενο που εξυπηρετεί καλύτερα αυτή την πρόθεση είναι τα άρθρα blog, οδηγοί ‘πώς να’ και συχνές ερωτήσεις. Γράψτε χρήσιμο, ποιοτικό και βελτιστοποιημένο για το SEO περιεχόμενο στον ιστότοπο σας. Έτσι, οι μηχανές αναζήτησης θα το αξιολογήσουν θετικά και θα εμφανίσουν, το σχετικό με το ερώτημα, άρθρο, στις πρώτες θέσεις στη σελίδα των αποτελεσμάτων.
3. Πρόθεση Έρευνας Αγοράς (Commercial Intent)
Ο χρήστης σκε΄φτεται να αγοράσει ένα προϊόν ή υπηρεσία αλλά θέλει να συγκρίνει επιλογές ή να διαβάσει κριτικές πριν αποφασίσει.
Παραδείγματα:
- το καλύτερο ηλεκτρικό ψυγείο
- ρολόι apple κριτικές
- εναλλακτικές λύσεις mailchimp
- apple ή samsung
Σελίδες με περιεχόμενο που αναφε΄ρεται σε συγκρίσεις προϊόντων, κριτικές ή λίστα με τα καλύτερα προϊόντα εξυπηρετούν αυτή την πρόθεση χρήστη.
4. Πρόθεση Αγοράς (Transactional Intent)
Ο χρήστης είναι έτοιμος να ολοκληρώσει μια συναλλαγή ή να προβεί σε μια ενέργεια. Στον τύπο αναζήτησης υπάρχει η λέξη ‘αγορά’ όμως δεν αφορά μόνο τις αγορές αλλά οποιαδήποτε άλλη ενέργεια έχει αξία για τον ιστότοπο. Για παράδειγμα, εγγραφή στο ενημερωτικό δελτίο (newsletter) ή λήψη ebook, κ.α.
Παραδείγματα:
- αγορά iphone 14
- λήψη photoshop
- seo ebook
Βελτιστοποιήσετε το περιεχόμενο του ιστότοπου για την πρόθεση αγοράς, ανάλογα με τον στόχο σας.
Αν ο στόχος είναι οι αγορές, κάντε τη διαδικασία αγοράς όσο το δυνατόν πιο απλή, βεβαιωθείτε ότι στις σελίδες των προϊόντων υπάρχουν οι κατάλληλες λέξεις-κλειδιά και όλες οι απαραίτητες πληροφορίες που θα βοηθήσουν τον χρήστη να λάβει την απόφαση αγοράς.
Αν ο στόχος είναι η εγγραφή στο newsletter ή η λήψη ebook, συμπεριλάβετε σαφείς παροτρύνσεις για δράση (call to action).
Πώς να Προσδιορίσετε την Πρόθεση Αναζήτησης
Μελετήστε τις Λέξεις-Τροποποιητές (Keyword-Modifiers)
Συχνά, η πρόθεση αναζήτησης είναι προφανής από τη διατύπωση του ερωτήματος.
Μελετήστε προσεκτικά τις πρώτες λέξεις του ερωτήματος. Ονομάζονται ‘keywords modifiers’ και δείχνουν σαφώς την πρόθεση χρήστη.
Στον παρακάτω πίνακα, αναγράφονται μερικές λέξεις-τροποποιητές (keywords modifiers) και ποιά είναι η πρόθεση αναζήτησης.
Πλοήγηση | Ενημέρωση | Έρευνα Αγοράς | Αγορά |
---|---|---|---|
όνομα εταιρείας | πώς | καλύτερος/η/ο | αγορά |
όνομα προϊόντος | τι είναι | κριτική | τιμή |
όνομα υπηρεσίας | που | σύγκριση | φθηνό |
γιατί | χαρακτηριστικό προϊόντος (μέγεθος, χρώμα) | κουπόνι | |
συμβουλές |
Διαβάστε τη Σελίδα Αποτελεσμάτων (SERPs) της Google
Προσδιορίστε την πρόθεση αναζήτησης μελετώντας τη σελίδα αποτελεσμάτων της Google ή όποιας άλλης μηχανής αναζήτησης.
Πληκτρολογήστε τη λέξη-κλειδί που στοχεύετε και δείτε τις προτάσεις της μηχανής αναζήτησης. Από τους τύπους αποτελεσμάτων (SERP Features) θα καταλάβετε ποια θεωρεί η Google πιο σχετική πρόθεση για κάθε όρο.
Δείτε παρακάτω τους κυριότερους τύπους SERP Features και την πρόθεση αναζήτησης που δείχνουν.
- Επιλεγμένα αποσπάσματα (Featured snippets) -> Πρόθεση Ενημέρωσης, Πρόθεση Έρευνας Αγοράς
- Γράφημα γνώσης (Knowledge graph) -> Πρόθεση Ενημέρωσης
- Σχετικές αναζητήσεις (Related questions) -> Πρόθεση Ενημέρωσης
- Διαφημίσεις (Google ads) -> Πρόθεση Έρευνας Αγοράς
- Διαφημίσεις προϊόντων (Shopping ads) -> Πρόθεση Αγοράς
- Κριτικές (Reviews) -> Πρόθεση Αγοράς
Συμπεράσματα
Η πρόθεση αναζήτησης είναι θεμελιώδους σημασίας για μια επιτυχημένη στρατηγική SEO.
Κατανοώντας την πρόθεση χρήστη δημιουργείτε ποιοτικό περιεχόμενο που ταιριάζει στο ερώτημα οδηγώντας σε θετική εμπειρία χρήστη, μεγαλύτερη αφοσίωση, αύξηση της επισκεψιμότητας και τελικά, αύξηση των μετατροπών.